Na regen komt zon - Reisverslag uit Lima, Peru van Kato Mannaerts - WaarBenJij.nu Na regen komt zon - Reisverslag uit Lima, Peru van Kato Mannaerts - WaarBenJij.nu

Na regen komt zon

Door: KM

Blijf op de hoogte en volg Kato

02 Oktober 2014 | Peru, Lima

Ziezo. De eerste week heb ik alweer overleefd. Ik kan het mij amper inbeelden dat ik stipt zeven dagen geleden de luchthaven verliet, een taxi in. Alleen. En vooral ook heel eenzaam. Maar ondertussen zijn we zeven dagen verder. Zeven dagen vol ups en down en vooral: veel werk, oude vriendschapsbanden terug aanhalen en fantastisch nieuws.

Na een hele vrijdag stilletjes in mezelf gekeerd aan mijn bureau te zitten, was het weekend. Eindelijk. Een beetje bijslapen, skypen en eindelijk nog eens afspreken met Alejandra. Dat voelt toch telkens weer vreemd aan na 2,5 jaar. Gelukkig zijn Erasmusvrienden, échte vrienden. Ook al heb je elkaar lang niet meer gezien en amper gehoord, de moment dat je elkaar ziet is het alsof we nog altijd op Erasmus zijn. Met dat verschil dat er nu jaren in te halen zijn om over bij te praten, in plaats van twee dagen. De rest van het weekend heb ik mezelf rust gegund. Maar vooral ook veel gebeld met Jowan. Het om de haverklap wenen is dan wel voorbij, het gemis zal niet verdwijnen. Toch niet tot ik terug rond zijn nek kan vliegen. En dan is Skype een "geweldig" hulpmiddel.

Maar goed! Ik had deze week ook weer veel werk. Zondag zijn het gemeenteraadsverkiezingen in Lima, 12 oktober presidentsverkiezingen in Bolivia en afgelopen weekend was er ook "The 69th General Debate" van de Algemene Vergadering van de VN. Ik had dus een heleboel speeches samen te vatten en verslagen neer te schrijven. Verder ben ik ook alle kranten sinds januari aan het uitpluizen naar nieuws over Chinese investeringen in de Peruviaanse economie en ik mocht maandag een vergadering van de EU bijwonen rond de COP20. Wat een ervaring dat laatste! Vriendelijk begroet worden door allemaal diplomaten of stagiair-diplomaten (oh wat ben ik toch jaloers op deze mensen) en zelfs de ambassadrice van de EU zelf verwelkomde mij uitermate hartig. Morgen moet ik ook naar een bijeenkomst van de EU rond de COP20. Hiervoor mag ik een pin lenen van de ambassadeur om op mijn kostuumvest te spelden. Op deze pin staan de Belgische en Peruviaanse vlag, zodat iedereen meteen weet waarvoor ik kom. Ik ben heel benieuwd! (Best wel spannend, geef ik toe)

En dan had ik ook nog fantastisch nieuws: na de EU-vergadering vroeg een stagiair van de Nederlandse Ambassade of ik geïnteresseerd zou zijn om kennis te maken met alle stagiairs van alle ambassades in Lima. Uiteraard heb ik hier volmondig "ja" op geantwoord. Nu is het enkel wachten op een vriendschapsverzoek en ik kan mijn netwerk hier weer een beetje verder uitbreiden. Verder kreeg ik ook bericht van enkele mensen van het thuisfront (de één al beter gekend dan de ander) dat zij mij komen bezoeken in oktober. Ik heb zo een gevoel dat deze maand snel vooruit zal gaan... Voor jullie lijkt dit misschien gewoon "leuk", voor mij is dit geweldig nieuws.

Zaterdag staat er een tripje op de agenda gepland met Patricia en zondag zal ik voornamelijk het nieuws hier volgen om te weten te komen wie de volgende burgemeester zal worden. (Al is dat volgens de laatste peilingen al vrij duidelijk, de huidige zal hoogstwaarschijnlijk niet herverkozen worden.) Woensdag is het een feestdag waardoor ik niet moet werken en we misschien de avond ervoor met enkele mensen van de ambassade eentje gaan drinken. Een sterk en leuk team is minstens even belangrijk als hard werken! Verder denken Patricia en ik er ook aan om het weekend van 18 oktober naar Ica af te zakken. Ja, dit verstaan jullie zeer goed: Kato gaat sandboarden! (Heel benieuwd hoe dit zal aflopen...)

Dat was het wel weer voor deze week. Al wil ik iedereen nog wel even bedanken voor de lieve berichtjes. Al kon ik jullie soms vervloeken (tranen die net opgedroogd waren, stroomden weer rijkelijk over mijn wangen), jullie steun heeft mij heel veel deugd gedaan. Daarom: jullie zijn geweldig! Nog 82 dagen...

Liefs

  • 02 Oktober 2014 - 05:35

    Seerske:

    Amai Kato dat was alweer een week :-)
    Maar op deze manier vliegt de tijd en ben je voor je het weet weer afscheid aan het nemen van alle nieuwe mensen, collega's en vrienden daar en sta je weer in Antwerpen.
    Het klinkt allemaal echt wel super interessant en je zal al deze ervaringen de rest van je leven meedragen!
    Zoals je op de foto's wel hebt kunnen zien hebben wij hier hard gewerkt in de tuin. Alles begint stilaan in orde te komen voor de komst van de Gummie. Trouwens ook hier goed nieuws, want die kleine kapoen is eindelijk gedraaid :-) het is trouwens dankzij al Gummies activiteit dat ik nu om 5u30 een mailtje aan het sturen ben, bij deze zegt Gummie dus ook 'dag Katooooooo!'
    Nog veel succes daar en geniet van al het spannends dat nog op je zal afkomen en je tripje!
    Xxx Seerske en Gummie

  • 02 Oktober 2014 - 14:09

    Papa En Mama:

    Tootje,

    wauwww, dit is echt fantastisch nieuws.
    Ben super jaloers op jou, maar ja some girls have all the luck! (verdiend hoor na al dat hard studeren.)

    Leg maar goede contacten, je weet maar nooit dat die ooit nog van pas komen.
    Trouwens kan ik uitvoeren naar Peru?? Lekkere boterpistolets in de ambassade is dat geen idee?
    Wij vangen Jowan seffens op met een lekker kippetje en gebakken patatjes.
    Heb je de handjes al overhandigd aan de vriend van Ellen?
    (liefst wel want anders zullen ze in je maag zitten zeker?)
    Jowan zal straks de skype proberen in te stellen, we zien wel of het lukt!

    Dikke kus van uw ongelooflijke knappe mama en iets ....... papa.(gelieve zelf in te vullen)

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kato

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain Met dit in mijn achterhoofd, maak ik beslissingen en leef ik. Vorig jaar ben ik dankzij deze tekst op Erasmus naar Madrid vertrokken en met deze tekst vertrok ik 26 februari ook op het vliegtuig richting Bolivia. Ik heb een grote mond, een klein hartje, maar bovenal ben ik avontuurlijk. Ik wil en zal de wereld gezien hebben. Bijna vijf jaar geleden heb ik de eerste stappen gezet door naar Ecuador te gaan, drie jaar geleden zat ik op Erasmus in Madrid en twee jaar geleden vertrok ik onder dit levensmotto naar Bolivia. Dit jaar staat er mij echter weer een nieuw avontuur te wachten: stage lopen aan de Belgische ambassade in Lima, Peru! Wish me luck!

Actief sinds 27 Nov. 2011
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 25672

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 22 December 2014

Internship at the Belgian Embassy in Lima, Peru

16 Mei 2012 - 21 Juli 2012

“All journeys have secret destinations."

26 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Stage in Bolivia

07 Februari 1990 - 31 Augustus 2011

I've travelled the world and the seven seas

Landen bezocht: