Belgische Handelsmissie 22-25/10 - Reisverslag uit Lima, Peru van Kato Mannaerts - WaarBenJij.nu Belgische Handelsmissie 22-25/10 - Reisverslag uit Lima, Peru van Kato Mannaerts - WaarBenJij.nu

Belgische Handelsmissie 22-25/10

Door: KM

Blijf op de hoogte en volg Kato

26 Oktober 2014 | Peru, Lima

Ziezo. Het zit erop. Tien maanden geleden kreeg ik voor het eerst te horen dat ik zou meewerken aan de Prinselijke Missie, de afgelopen twee maanden heb ik hier naartoe geleefd en nu zit ik met een tas thee aan mijn keukentafel. Het dossier ligt gewoon op tafel, onaangeroerd en lijkt precies een beetje verdwaald. Tien maanden. Vol ongeloof dat ik hier aan zou mogen deelnemen. Het niet willen geloven tot het zo ver zou zijn en nu? Nu zit het er op. Maar het was fantastisch.

Was het vermoeiend? Ho, zeker en vast! Elke dag haalde mijn wekker mij uit mijn bed rond 6u15 en elke dag zag ik pas tegen middernacht mijn heerlijke donsdekens terug verschijnen. Was het boeiend? Dat oh zo veel te meer! Op woensdag begaven Patricia en ik heb bijna van de zenuwen toen we aan de inkom van het hotel op onze hakken en helemaal opgekleed de prinses aan het opwachten waren, maar eens dat moment voorbij was liep alles als een trein. Waren er onverwachte problemen? Uiteraard, maar die zorgen net voor die extra uitdaging waardoor je gefocust blijft en creatief omgaat met mogelijke oplossingen. Vier dagen lang voelde het echt aan alsof ik "er bij hoorde".

Maar uiteraard willen jullie weten wat ik zoal gedaan heb. Wel, dinsdag en woensdag was het voornamelijk alles mee opstellen, dossiers van bedrijven afwerken, alles naar het hotel brengen... Woensdagavond was er dan reeds een eerste receptie. Donderdag heb ik het grootste deel van mijn dag in het hotel doorgebracht. Ik volgde iemand die de journalisten mee delegeerde en ontmoette op deze wijze een hele hoop zeer interessante mensen! Mensen bij wie ik gewoon groen uitsla van jaloezie. Hopelijk bereik ik op een dag wat zij nu reeds verwezenlijkt hebben. 's Avonds was er de officiële receptie in La Huacca Pucclana. Super mooi restaurant (enkele weken geleden heb ik hier reeds over verteld), al heb ik bijna de hele avond buiten aan de ingang/uitgang gezeten om te werken (al moet ik zeggen dat dit zeker niet tegen mijn zin was). Patricia, Ingrid en ik zijn er wel in geslaagd om een foto te bemachtigen met de prinses en werden terwijl ook aan haar voorgesteld door de ambassadeur. Allemaal zeer surreëel, maar ik beloof op mijn communiezieltje dat elk woord waarheid is.

Vrijdag ben ik mee op pad gegaan met de journalisten en de officiële delegatie. We bezochten het International Potato Center (CIP), de universiteit La Molina (gesticht door enkele Belgische wetenschappers) en Bekaert. Daarna was het weer richting hotel voor nog enkele activiteiten. 's Avonds was er niets gepland en ik dacht dan ook eens vroeg onder de wol te kruipen. Tot Patricia voorstelde om met een aantal te gaan dineren... Daar kon ik toch geen nee tegen zeggen? Na het etentje volgde nog een cocktail en zo geschiedde... Weer véél te laat huiswaarts. Ach ja, de contacten dat ik ook daar weer gelegd heb, zijn die korte nachtjes meer dan waard. Bovendien hadden we na het harde werk ook echt wel lekker eten en een cocktail verdiend! Zaterdag was er een evenement voor Peruaanse studenten die in België willen komen studeren. Er werd geschat dat er een vijftigtal studenten zouden komen, uiteindelijk werden het er iets meer dan tweehonderd. Laat ons zeggen dat het een absoluut succes was!

Zaterdag om 14 uur vertrok iedereen terug richting België en restte ons enkel nog de enorme opkuis. Alle dozen, papieren, vlaggen... moesten die zelfde middag nog weg zijn. Na anderhalf uur was dit gebeurd en konden we eindelijk even zitten en ons verbazen over de ongelooflijke ervaring.

En terwijl mijn voeten (15 uur per dag op hakken rondlopen is echt geen aanrader) en ogen smeekten om een beetje rust besloot ik toch het goede verloop van de handelsmissie te gaan vieren bij Greta thuis. Een flesje wijn, aangenaam gezelschap, leuke muziek.. Het was de ideale afsluiter van een week vol verrassingen, fantastische momenten en interessante (al is dit een understatement) ontmoetingen.

Nu ga ik nog even genieten van een filmpje (eindelijk, want ik heb tot nu toe de hele tijd zonder elektriciteit gezeten), een warme douche, enkele tassen thee en ontspannen. Vanaf morgen vlieg ik er weer in om ook de COP20 zo goed mogelijk voor te bereiden!

Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kato

"Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover." - Mark Twain Met dit in mijn achterhoofd, maak ik beslissingen en leef ik. Vorig jaar ben ik dankzij deze tekst op Erasmus naar Madrid vertrokken en met deze tekst vertrok ik 26 februari ook op het vliegtuig richting Bolivia. Ik heb een grote mond, een klein hartje, maar bovenal ben ik avontuurlijk. Ik wil en zal de wereld gezien hebben. Bijna vijf jaar geleden heb ik de eerste stappen gezet door naar Ecuador te gaan, drie jaar geleden zat ik op Erasmus in Madrid en twee jaar geleden vertrok ik onder dit levensmotto naar Bolivia. Dit jaar staat er mij echter weer een nieuw avontuur te wachten: stage lopen aan de Belgische ambassade in Lima, Peru! Wish me luck!

Actief sinds 27 Nov. 2011
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 25565

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 22 December 2014

Internship at the Belgian Embassy in Lima, Peru

16 Mei 2012 - 21 Juli 2012

“All journeys have secret destinations."

26 Februari 2012 - 16 Mei 2012

Stage in Bolivia

07 Februari 1990 - 31 Augustus 2011

I've travelled the world and the seven seas

Landen bezocht: